PM 1 – 2018

Tredje året med Härnösands Bilmuseum inte bara lyxbilar utan även folkhemsbilar

Välkommen till Härnösands Bilmuseum! Här hittar du allt från utställningspärlor med massor av krom och lyktor till våra vanligaste folkhemsbilar – bilar du glömt att du minns!

Fem minuters gångväg från Härnösands centrum och fem minuter från Resecentrum ligger Sveriges största bilmuseum. Här får du uppleva en mäktig tidsresa från 1899 till 1990. I elva utställningshallar väntar mängder av märkliga och imponerande motorfordon på att upptäckas.

Och framförallt finns här bilar – över 200 stycken! Det är en unik möjlighet att på en och samma plats både gapa över bilarna du bara kunnat drömma om och samtidigt nicka igenkännande åt välskötta exemplar av standardbilar du själv har ägt och kört.

Här samsas Rolls Royce med Volvo. En T-Ford trängs med en Trabant. Här står de klassiska amerikanska 50-talsmonstren under samma tak som Volkswagens Bubbla. Exklusiva, dyra bilar med udda historia tillsammans med vanliga bruksbilar som i stort sett alla känner igen och som är en del av vår gemensamma, svenska historia.

Härnösands Bilmuseum startades 2015 av entreprenören Calle Lundkvist, vars bil- och motorintresse grundlades tidigt. Calle Lundkvist har drivit många olika verksamheter, men idag står det museiguide på visitkortet. Sveriges största bilmuseum driver han tillsammans med ideellt arbetande vänner.

Under sommaren 2018 är museet öppet alla dagar i veckan från den 9 juni till och med
31 augusti.

Bilder och text fria att använda
för redaktionellt material